Et minne om en spesiell hund

Skipshunden Bamse : en norsk krigshelt av Angus Whitson & Andrew Orr

Leste om Bamse i forbindelse med  at jeg sjekket ut mer om den trofaste, japanske hunden Hachiko (så den amerikanske versjonen av fortellingen). Så det hadde kommet ut en bok i år om hunden og fikk biblioteket mitt til å kjøpe den inn. Jeg liker og lese om dyr, så må si jeg gledet meg veldig til å lese om Bamse!

**Bamse kom som valp opp til Honningsvåg og ble en sentral del av familien Hafto. De minste barna brukte han som ridedyr og han viste seg å være en eksepsjonell barnevakt. Da andre verdenskrig brøt ut, ble Bamse med eieren Erling Hafto som en del av besetningen på båten “Thorodd”. “Thorodd” dro over til Skottland, hvor båten ble bygget om til en minesveiper. Båten hadde base i Dundee og Montrose gjennom krigen og Bamse gjorde seg raskt kjent blant innbyggerne. Hans hjerte var stort og han satte spor etter seg samme hvor han gikk…**

Dette er en historie om en helt spesiell hund som ga styrke og mot til både norske og allierte styrker under andre verdenskrig. Han reddet liv og spleiset mang en norske menn med skotske kvinner. Han engasjerer folk lenge etter sin død.

Boka gir et godt bilde av krigshelten Bamse (innehar også bilder av han). Forfatterne har klart å gi et variert bilde av hunden, og klarer å la vær å glorifisere hans bragder (selv om hunden var uvanlig). Jeg ble veldig engasjert i Bamses liv og omstendigheter. Er man lett rørt, er ikke dette en bok å lese i det offentlige om man ikke ønsker at andre skal se deg gråte. Jeg satt på bussen, da jeg leste om Bamses død og jeg klarte ikke å la vær at tårene trillet (bak mørke solbriller). Fantastisk bok om en veldig spesiell sanktbernhardshund!

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2011/05/01/et-minne-om-en-spesiell-hund/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLegg igjen en kommentar

  1. […] Skipshunden Bamse av Angus Whitson & Andrew Orr […]


Legg igjen en kommentar

