Litt av en oppvekst

Alle tings bedrøvelighet av Dimitri Verhulst

Likte tittelen og teksten bak på boka hørtes interessant ut.

**Dimitri vokser opp med alkoholisert far og tre onkler som ikke gidder å gjøre et arbeidsslag. De bor hos Dimitris bestemor på den belgiske landsbygda. De er fattige, men det er sånn det skal være. Verden består av late dager, besøk på et av de brune vannhullene og  den litt utdaterte sangeren Roy Orbison. Alt forandrer seg når barnevernet dukker opp.**

Dimitri Verhulst skildrer sin oppvekst. En oppvekst som er langt fra min egen og til tider virker så ganske så grotesk på meg. Men forfatteren beskriver oppveksten sin med barsk humor og lunhet. Man blir kjent med personer som er interessante i all sin motbydelighet. De lever i en egendefinert verden som bygger opp under deres mangel på interesse for å gjøre noe med sin egen elendighet. Man får allikevel medynk med lille Dimitri.

Dette er en godt skrevet bok som trykker på hele følelsesregisteret. Hjerteskjærende og humoristisk varme. Jeg likte boka. Den har en sårhet som griper tak, og det er til tider særdeles vondt å lese om oppveksten til Dimitri Verhulst.

Published in: on 9. september 2011 at 20:21  Comments (5)  
Tags: , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2011/09/09/litt-av-en-oppvekst/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. […] minner meg litt om Alle tings bedrøvelighet av Dimitri Verhulst, med den skakkjørte Junior og familien hans. De har også den lille særheten, […]

  2. Skulle ønske jeg hadde hatt tid til å lese flere bøker! Er så mange bøker jeg så gjerne skulle lest, blandt annet denne 🙂

    • Tid er dessverre en mangelvare hos meg også… men har med en bok overalt så jeg kan lese noen linjer mens jeg venter.

  3. Høres ut som en bok som verdt å få med seg:) Den skal jeg få lest etterhvert:)

    • Boka er bra, ja, og den går relativt fort å lese. Teksten flyter bra.


Legg igjen en kommentar

