De farlige sektene?

Sekter av Audhild Skoglund

Jeg liker ganske mye forskjellig og boka hørtes interessant ut.

**Hva er en sekt? Er sekter så farlige som media presenterer de som? Blir medlemmene hjernevasket og styrt? Er barna trygge i en sekt? Driver sekter med menneskeofring og påtvungen sex? Er det riktig å demonisere trosorganisasjoner som strider mot folks generelle oppfatning av hva som er “riktig” trosopplegg?**

Dette er en interessant bok som problematiserer sektdefinisjonen og samfunnssynene på “sekter“. Media slår stort opp hver gang en avhopper fra en “sekt” raser mot trosorganisasjonen. Vi har alle sikkert fått med oss oppslagene om Scientologiens farlighet. Boka ser på noen av de mest sentrale “sektene” som har vært i media og prøver å skille fakta fra fiksjon. Er disse “sektene” så farlige?

Jeg likte boka, selv om de siste 30-40 sidene var litt småtunge. Resten av boka var lettlest. Skoglund unnskylder ingen, men prøver å belyse hvorfor sektbegrepet kan skade mer enn det gagner. Boka fikk meg til å revurdere mine egne tanker og holdninger til sekter.

Published in: on 7. mars 2012 at 20:40  Comments (2)  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2012/03/07/de-farlige-sektene/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. Dette høres ut som en aktuell og viktig bok. Det er lett å slenge rundt seg med «sekt»begrepet uten egentlig å vite hva det innebærer.

    Jeg liker de korte bokomtalene dine, for de som skriver langt sliter meg ut.

    • Takker så mye. Jeg skriver korte bokomtaler fordi det er sånne jeg liker best også:)


Legg igjen en kommentar

