Smertefull og fantastisk!

Monsteret kommer av Patrick Ness

Spennende, mørk forside og monster = Må jo leses!

**Plutselig en natt får Conor besøk av et barlindmonster. Monsteret skremmer ikke Conor, men skaper etter hvert problemer for han. Men det er ingenting i forhold til de problemene han står midt oppi. Moren hans er alvorlig kreftsyk, faren bor i USA med sin nye kone og bestemoren til Conor er en striks dame, på skolen oppfører alle seg rart for de vet om hans situasjon. Monsteret vil fortelle Conor tre historier og etter på må Conor fortelle den fjerde historien, sannheten bak marerittet som har forfulgt han hver natt siden moren ble syk…**

Dette er en emosjonell tung bok. Allerede fra første kapittel ble jeg grepet av den intense, klaustrofobiske følelsen av å være fanget i kvikksand av fortvilelse og redsel. Jeg slet med å lese den siste delen av boka, for det var vanskelig å lese gjennom tårene. Jeg var ikke forberedt på en slik historie ut i fra forsiden. Det er en bok som blir sittende igjen og det tok en lang stund før smerten forsvant.

Jeg har selv opplevd kreft på nært hold gjennom min mormor som overvant flere kreftomganger. Det er noe av det vanskeligste jeg har opplevd, all usikkerheten og det at folk oppfører seg annerledes, trår varsommere rundt deg.

Boka er godt skrevet med korte kapitler og gjennomført med svarthvittegninger som er med på å bygge den mørke, tunge atmosfæren i boka. Dette er en bok jeg virkelig  anbefaler, selv om den er voldsom tøff lesning.

Published in: on 17. april 2012 at 20:08  Comments (3)  
Tags: , , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2012/04/17/smertefull-og-fantastisk/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. […] Monsteret kommer av Patrick Ness […]

  2. […] Monsteret kommer av Patrick Ness […]

  3. Jeg er helt enig, en flott og sterk bok!


Legg igjen en kommentar

