Fra idyll til et helvete – En Utøya-overlevende forteller

Hjertet mot steinen av Adrian Pracon (i samarbeid med Erik Møller Solheim)

Hatt lyst til å lese denne boka siden jeg hørte om den. Har lest Emma Martinovic sin Lever : Utøya 22.7 og ville ha enda en opplevelse fra øya. Det er rart å tenke på at det snart er ett år siden bomben i Regjeringskvartalet og skytehelvete på Utøya. Håper tiden har gjort det litt lettere for alle de berørte.

**Dette var Adrians første tur på AUFs sommerleir, hans første tur til Utøya. Han gledet seg, så forandret en mann idyllen til et helvete. Adrian blir spart første gangen, bare for at mannen i politiuniform kom tilbake senere og skjøt ham.**

Adrian Pracon var mye fremme i media etter Utøya og fortalt om sin opplevelse på øya. Dette er hans fortelling om hva han opplevde fra da han kom til den idylliske øya, da han og alle leirdeltakerne ble jaktet på og livet rett etter Utøya.

Jeg likte den noe mer nøkterne skrivestilen til Pracon (Solheim) som var helt annerledes enn Martinovics mer emosjonelle stil. Pracon viste et gledens sted og hvordan han opplevde det brusende sommerleirlivet. Dette er en tøff bok å lese, men også en god bok. Jeg lo litt flere ganger, før monsteret ankom. Å lese slike bøker (et lite utvalg, orker ikke alt som er skrevet om dagen), er også en måte for meg å bearbeide hendelsen (selv om jeg ikke var direkte berørt).

Published in: on 11. juli 2012 at 18:18  Comments (4)  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2012/07/11/fra-idyll-til-et-helvete-en-utoya-overlevende-forteller/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. […] Hjertet mot steinen av Adrian Pracon […]

  2. […] var direkte berørt, så har jeg trengt å bearbeide. Gjennom å lese noen bøker av overlevende (Adrian Pracon og Emma Martinovic), har jeg fått bearbeidet det sjokket og den sorgen jeg har følt. Jeg har […]

  3. Jeg har ikke fått lest den enda, men den høres veldig interessang ut og jeg har veldig lyst til å lese den:)

    • Den er vel verdt å få med seg. Er ganske lettlest i skrivestilen og bare rundt 170 sider.


Legg igjen en kommentar

