Flukten fra helvete

Flukten fra leir 14 : en beretning fra Nord-Korea av Blaine HardenFlukten fra leir 14
Cappelen Damm, 2012

Da jeg så denne boka, visste jeg at den måtte jeg lese.

Leir 14, en politisk fangeleir. Her blir Shin In Geun (senere Shin Dong-hyuk) født og vokser opp. Han må sloss for maten, kjenner ikke til samhold og kjærlighet og blir lært opp til å tyste. Shin var vitne til at sin egen mor og storebror ble henrettet, uten å føle sorg eller savn. En manns historier førte til at Shin ville rømme, men ingen hadde klart dette før. Shin klarte det, men møte med en verden så ulik det han var kjent med, ble vanskeligere enn han hadde forestilt seg….

Tittelen og historien høres ut som en science fiction bok eller en bok om 2. verdenskrig og konsentrasjonsleirene. Men dette er en sann historie fra vår samtid.

Jeg synes dette var en vanskelig bok å lese, men det var fordi alt virket så fremmed og utenkelig fra min del av verden. Vi får jo alle slags forferdelige nyheter daglig, men denne historie gjorde alt så nært og samtidig så fjernt.

En godt fortalt biografi ført i pennen av journalisten Blaine Harden som både forteller Shins utrolige historie og gir fakta om Nord-Koreas tilstand. Ikke koselesning, men en viktig bok om en forferdelig virkelighet. Kunnskap er makt!

 

Kanskje ikke akkurat en bok man ønsker å lese om på lille julaften, men jeg likte boka veldig godt.

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2012/12/23/flukten-fra-helvete/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. […] Flukten fra leir 14 av Blaine Harden og fikk automatisk lyst til å lese denne boka, da jeg så den. Nord-Korea er en […]

  2. […] Flukten fra leir 14 : en beretning fra Nord-Korea av Blaine Harden […]

  3. Denne boken står på min leseliste også, så den blir nok med meg i handekurven en dag. Jeg fikk i hvert fall lyst til det når jeg leste at du skrev den er godt fortalt. Jeg kjenner svært lite til akkurat dette temaet, og derfor kan det nok være fint å lese en slik bok.

    • Ja, det er jo så lite man vet om Nord-Korea. Det man får vite om gjennom media er jo bare sirkus. Jeg ble forferdet og fascinert av boka.


Legg igjen en kommentar

