En gåte, en nysgjerrig gutt og en munkeorden som lager sine egne lover

Katakombens hemmelighet av Tom EgelandKatakombens hemmelighet
Aschehoug, 2013

Da jeg så tittelen første gang, visste jeg at dette var en bok for meg. Jeg er svak for slike bøker med mystikk og gåter. Jeg har lest noen av voksenbøkene til Tom Egeland og det er gledelig at han nå kom med en ungdomsroman. Kan ikke huske at han har skrevet en ren ungdomsroman før.

Robert, 14 år, blir med moren til Roma for å utforske en katakombe etter et mystisk smykkefunn i Norge. Nede i katakomben finner han mystiske innrisninger, men ingen har tid eller interesse av å høre på en fjorten år gammel gutt. Robert sniker seg ned i katakomben for å utforske. Der nede møter han en skremmende munk, en jente som levde for lenge siden og får et smykke lik det som var funnet i Norge. Tilbake i hjemlandet begynner Robert å undersøke nærmere og oppdager at det er flere som er interessert i smykkene…

For en heseblesende og spennende roman dette er! Jeg ble sugd inn fra første side med kjappe, korte kapitler som førte meg fra arkeologiutgraving ved Borgund stavkirke til Romas katakomber og tilbake igjen til Oslo med munker i hælene. Utrolig godt skrevet. Mine skyhøye forventninger ble i hvert fall møtt!

Jeg var litt engstelig for at Robert skulle bli en litt tafatt fyr som Egelands Bjørn Beltø, men heldigvis hadde jeg ingen ting å frykte. Robert er en karakter som er nysgjerrig og som skaper fremgang. Boka er lagt opp til at leseren skal lære litt med “Roberts faktabokser” som jeg til tider syntes var litt bortkastet, men de er nok fine for yngre lesere. Kanskje de skaper lyst til videre lesning om enkelte av temaene. Dette er en bok jeg kommer til å anbefale videre, spesielt til de som synes bøker er kjedelig. Denne boka er i hvert fall ikke det!

Published in: on 1. april 2013 at 06:10  Comments (1)  
Tags: , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2013/04/01/en-gate-en-nysgjerrig-gutt-og-en-munkeorden-som-lager-sine-egne-lover/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLegg igjen en kommentar

  1. […] Katakombens hemmelighet av Tom Egeland […]


Legg igjen en kommentar

