Zombieproblemer

Zombie-Bjarne av Sigbjørn Mostue og Ketil Bleidin (ill.)Mostue_ZombieBjarne
Cappelen Damm, 2013

Tvillingene Emma og Emil har rektoren, Bjarne, som nabo. Bjarne drar på cruise til Karibia i juleferien og kommer tilbake som en forandret mann. Bjarne har blitt en zombie med stor appetitt på barnehjerner. Tvillingene får kontroll over zombie-Bjarne og bestemmer seg for å utnytte makten med å gjøre om skolen til kos, godteri og lek hele uka. Ting går virkelig ikke helt som planlagt og tvillingene må både redde alle de små barnehjernene og zombie-Bjarne!

Jeg liker zombier og kastet meg over denne boka. Ideen er spennende: Hva skjer om to barn får kontroll over sin egen zombie som tilfeldig er deres egen rektor? Det må være mange barns drøm om å kunne kontrollere skoledagen og gjøre minst mulig skolerelaterte ting.

Jeg må innse at jeg ikke er helt i målgruppa for boka. Jeg ble rett og slett litt flau og frustrert over tvillingene. De vikler seg inn lengre og lengre inn i problemene. De voksne er som voksne pleier å være i slike barnebøker: Litt dumme og handlingslammet. Men jeg innbiller meg at dette fungerer hos de unge leserne. For historien er spennende på sin måte og det finnes ikke mange barnebøker om zombier. Jeg humret også flere ganger i løpet av boka. Jeg digger bikkja til tvillingene som heter Pus. Tror heller ikke jeg kommer til å se normalt på gelé på en stund. ”Suulteen! Maat! Baarnee..hjeernee!” (Lurer du på hva gelé har med zombier å gjøre? Da må du lese boka, for jeg avslører ikke!)

Boka har fine fargeillustrasjoner som støtter historien og som virkelig setter fantasien på glid (om man skulle ha problemer med det).

Published in: on 17. januar 2014 at 05:57  Comments (3)  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2014/01/17/zombieproblemer/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. […] Zombie-Bjarne av Sigbjørn Mostue […]

  2. Falt pladask for ideen under CDs presentasjon av boken i fjor. – Men lenger har jeg ikke kommet. Morsomt at en blogger har hentet frem ZombieBjarne fra det store vell av barne/ungdomslitteratur uten altfor mye oppmerksomhet.

    • Den går raskt å lese, så det er bare å sette av bittelitt tid for en underholdende lesning!


Legg igjen en kommentar

