Værbitt langt uti havgapet

De usynlige av Roy JacobsenDe usynlige
Cappelen Damm, 2013

Barrøy, en liten øy langt ute i havgapet på Helgelandskysten. Det er her Ingrid vokser opp sammen med foreldre, bestefar, tante og etter hvert tantas sønn. Det er et hardt liv, men for Ingrid er det hennes eventyr. Hennes liv.

Denne boka er den siste av kortlisteromanene for Bokbloggerprisen 2013, roman-klassen.

De usynlige har fått veldig god omtale og Roy Jacobsen er kjent som en solid forfatter. Jeg hadde ikke lest noen bøker av Jacobsen fra før, så dette ble mitt første møte med hans forfatterskap.

Handlingen er fra tidlig 1900-tallet og er lagt til røffe omgivelser på en øy  med alt det medfører av vær og vind. Det er et helt spesielt folkefær som bor på slike utsatte steder. Familien Barrøy er sterke og stae, og veldig alene langt der ute i havet. Og det er der problemet ligger for meg, de blir for langt vekk, for distanserte. Barrøy-familien klarer ikke fange meg på noen vis. Det er bare strev og strev og ingen kontakt. De blir usynlige i all værbittheten. Usynlig for meg som leser og jeg trenger å føle en viss kontakt med hovedpersonene når jeg leser en bok.

Et annet problem for meg er måten boka er bygd opp på, av hendelser slengt sammen (vel og merke kronologisk). Jeg synes rett og slett at hoppingen fra hendelse til hendelse gjør det vanskelig å følge med. Det er vanskelig nok å vite hvem som er hvem i begynnelsen, og hoppingen gjør det verre for meg.

Språket blir litt vel tungt med alle de ukjente ordene som for eksempel ”høymul”, ”færingen”, ”heimsjyen” og ”spekulasi”. Dialektreplikkene gjør heller ikke lesningen noe lettere. Jeg måtte ta sats hver gang ordene eller replikkene kom og det var ikke alltid jeg skjønte hva som sto. Dette var et stort irritasjonsmoment og trakk leseopplevelsen enda lenger ned.

Så alt i alt var ikke dette en bok for meg. Jeg kjente ikke den ramsalte vinden i ansiktet, men ble heller drevet bort av stormen. Langt vekk fra hovedpersonene og historien.

Published in: on 1. august 2014 at 18:21  Comments (5)  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2014/08/01/vaerbitt-langt-uti-havgapet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. […] De usynlige av Roy Jacobsen […]

  2. Jeg er glad for anmeldelsen din, for jeg liker ærlighet. Dessuten har du forklart hva du ikke liker og hvorfor og det gjør det lettere for meg som leser av bloggen din å forstå om dette er ei bok for meg. Nå tenker jeg nei. Dialekter og ulike språk virker alltid forstyrrende på meg.

    • Dialekter synes jeg generelt er forstyrrende, spesielt «sære» dialekter som jeg ikke har noen forutsetning for å forstå.

      Glad du likte anmeldelsen. Det er alltid litt nervepirrende å legge ut en negativ omtale av en bok og forfatter som mange elsker.

  3. Synes du gir en grei vurdering av hvordan du opplevde denne romanen, fin vurdering – selv om jeg har et mye mer positivt syn på romanen.

    • Vi leser nok veldig forskjellig, ja. Jeg har lest noen anmeldelser og mange er positive. Forventet kanskje noe annet enn det jeg fikk.


Legg igjen en kommentar

