Rambo-Kyle

American sniper : the autobiography of the most letal sniper in U.S. military history av Chris Kyle with american-sniperScott McEwen and Jim DeFelice
Harper, 2013

Chris Kyle, SEAL og badass sniper. 1999-2009 var han i militæret og tjenestegjorde flere omganger i Irak. Som skarpskytter har han flest bekreftede treff, hvor Pentagon opererer med over 150 treff. Dette er hans historie om hvordan han opplevde sin militære karriere.

Det bobler litt over av testosteron her. Da jeg leste Emil Johansens bok, Brødre i blodet, så følte jeg at de hadde mer kontroll over testosteronet enn SEALgutta og Chris Kyle hadde. Boka er veldig amerikansk, hvor det er USA mot slemmingene. Ensidig skrevet, men allikevel interessant å lese hvordan Kyle opplevde krigen og jobben som soldat. Boka er også ispedd fakta om blant annet foretrukne våpen og utstyr. Vi får også høre innimellom fra kona til, Kyle, og hvordan hun opplevde det å være soldathustru.

Jeg er litt svak for denne type bøker. Tidligere har jeg lest og skrevet om flere bøker om det norske militæret og spesialstyrkene Norge har. I American sniper er fokuset på supersoldaten som nærmest kjemper krigen alene, litt Rambo-stil, mens de norske bøkene handler mer om helheten i både soldatene og krigene som omtales.

Mens jeg leste boka, tenkte jeg ikke noe særlig over Rambo-Kyle, men etterpå ble det tydeligere. Det er som å lese en actionfilm, hvor Super-Kyle stormer frem. Jeg skjønner jeg har lest en del slike bøker, når militære uttrykk, våpen osv. er helt forståelig for meg. Ikke stor litteratur, men underholdende var det.

*Denne boka ble forresten kjøpt i forbindelse med Bokbloggertreffet i 2013, da jeg hadde feilberegnet tiden på boka jeg hadde med meg til Oslo. I min desperate jakt etter lesestoff, fant jeg denne boka. I forbindelse til Oslo-turen og Bokbloggertreffet 2014, ble boka endelig lest ut.*

Published in: on 18. september 2014 at 21:20  Comments (1)  
Tags: , , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2014/09/18/rambo-kyle/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLegg igjen en kommentar

  1. […] American sniper : the autobiography of the most letal sniper in U.S. military history av Chris Kyle […]


Legg igjen en kommentar

