Ikonene og Overherrene vs. Ikonbarna

Ikoner [bok 1] av Margaret Stohlikoner
Juritzen, 2014

Menneskenes liv blir styrt av Ikoner som med letthet kan utslette dem. Dol og Ro skiller seg ut fra andre mennesker. Ro har et oppfarende sinne og medfølgende kampvilje, mens Dol kan føle andres følelser. Dol kjemper imot, der Ro ofte lar seg flyte med. De er ikke alene. Det finnes to andre ungdommer med hver sin evne. De fire er immune mot ikonenes kraft og jordas fremtid ligger i deres hender…

Jeg har en stor svakhet for science fiction, spesielt dystopier. Fire ungdommer med hver sin evne som styrer mye av hvordan de handler. En verden styrt av frykt for Overherrene og Ikonene. Ideen er god.

Dette er en historie med action, kjærlighet (trekantdrama) og vennskap. Og en dose hemmeligheter som etter hvert ser dagens lys. Det er en del klisjeer her, men jeg lot meg rive med mens jeg leste.

Det er noen logiske brister i historien. Forklaringen om Overherrenes invasjon og Ikonenes rekkevidde, mangler en del logikk. Disse logiske bristene hoppet hjernen min over mens jeg leste. Det var først etter på, når tankevirksomheten begynner, at jeg ble mer klar over bristene. Hjernen min er egentlig merkelig sånn, om bristene ikke er for markante, så fyller den hullene eller hopper glatt over dem under lesning. Julies bokbabbel påpeker for øvrig godt disse bristene. Jeg hadde en mer positiv lesning av boka enn det Julie hadde, men jeg synes det alltid er spennende å lese hva andre synes om en bok.

Forfatteren er kjent for Beautiful creatures-serien (som jeg ikke har lest).

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2014/11/02/ikonene-og-overherrene-vs-ikonbarna/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLegg igjen en kommentar

  1. […] Ikoner [bok 1] av Margaret Stohl […]


Legg igjen en kommentar

