Ung forelskelse – tregt fortalt

Hvis du lyver av Thomas Marco Blatthvis du lyver
Cappelen Damm, 2014

Alle tror Klara, 12 år, er forelska i bestevennen, Matias. Fordi alle er sammen med noen, sier Klara ja til å være sammen med Matias. Men hun er ikke forelska i ham. Klara er nemlig forelska i den to år eldre nabojenta Sofie…

En bok om forelskelse, om å være ærlig med seg selv. Viktig bok om å normalisere forelskelse uavhengig kjønn, men historien kommer til kort for meg. Jeg får ikke tak på hovedpersonen. Hun er lite engasjerende, noe som for øvrig gjelder alle karakterene i boka. At den to år eldre Sofie plutselig snakker med og viser interesse for den 12 år gamle Klara virker rart og konstruert.

Det skjedde lite i boka. Jeg hadde forventet noe mer drama. I det minste karakterer som drev historien. Boka er i hvert fall veldig lettlest med korte kapitler. Det tar ikke lange tida å skumme gjennom boka.

Jeg sliter også med å se sammenheng mellom tittelen og handlingen. Tittelen gir ingen mening. I hvert fall sitter jeg igjen som et spørsmålstegn etter å ha lest boka. For ja da, ordene «hvis du lyver» blir sagt, men jeg føler at bådene setningen og tittelen bare er slengt inn uten mål og mening.

Jeg er ikke alene om å føle at boka ikke nådde helt opp. At det manglet intensitet. Her kan du lese flere omtaler av Hvis du lyver av tiltenkt målgruppe representert på UPrisens sider.

Published in: on 20. november 2014 at 20:13  Comments (1)  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2014/11/20/ung-forelskelse-tregt-fortalt/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLegg igjen en kommentar

  1. […] Hvis du lyver av Thomas Marco Blatt (2014) […]


Legg igjen en kommentar

