10. desember – Divergent

Divergent
2014

Theatrical release poster

Theatrical release poster

I en dystopisk, framtidig Chicago er folk delt inn i fem fraksjoner: Uselvisk, Lærd, Ærlig, Fredelig og Modig. Alle tar testen for å se hvor de skal tilbringe resten av livet hen. Tris’ testresultat er utydelig, hun passer flere steder. Hun er en divergent og divergenter blir ansett som farlige for samfunnsstabiliteten. Tris velger Modig, men valget blir tungt å bære. Verre blir det da hun oppdager en konspirasjon på gang…

Jeg skal først avsløre en liten hemmelighet: Jeg har ikke lest Divergent-bøkene (ennå). Derfor har jeg ingen bokreferanser eller “boka var bedre”-kommentarer.

Dette er en skikkelig dystopi. Jeg ble overrasket over hvor godt jeg likte filmen, selv om den er veldig typisk for YA/dystopisjangeren. Man vet hva man får servert, men filmen er servert såpass bra at jeg ikke irriterte meg over handlingen nevneverdig. Kunne ha tenkt meg en overraskelse eller to, men skal ikke klage.

Det er ikke lenge siden jeg så filmen The fault in our stars og det var rart å se igjen “Hazel” (Shailene Woodley, spiller Tris) og “Augustus” (Ansel Elgort, spiller Tris’ bror, Caleb) i helt andre typer roller. De gjorde ingen dårlig jobb.

Divergent er en film jeg kommer til å se igjen. Jeg får ofte ikke med meg alle detaljer første gang jeg ser en slik film.

Published in: on 10. desember 2014 at 06:02  Comments (1)  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2014/12/10/10-desember-divergent/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLegg igjen en kommentar

  1. Jeg har både lest alle bøkene (anbefales på det sterkeste forresten – det er veldig bra) og sett denne filmen. Jeg storkoste meg da jeg så den på kino 🙂


Legg igjen en kommentar

