11. desember – 1920

1920 : en roman om det som kunne ha skjedd av Jon Ewo1920
Cappelen Damm, 2013

1920, Kristiania: 16 år gamle Håkon bokser for å skaffe penger til den syke søstera som er fengslet på Akershus. Hun er en politisk fange og har ytret seg negativt om dobbeltmonarkiet Sverige-Norge. For å skaffe penger til søstera, gjør Håkon et fatalt valg. Et valg som sender han til Nordsjøen og hardt straffarbeid. Stedet vil bli hans død, om han ikke klarer å rømme derfra…

Dette er en “tenk om”-historie, en alternativ norsk historie. Tenk om det norske opprøret i 1905 ikke førte til selvstendighet, men ble slått hardt ned. Norge er fortsatt i union med Sverige som har et jerngrep om det norske folk. Et hvert forsøk på opprør blir slått hardt ned på. Det gjelder også uskyldige ytringer som oppfattes feil, og det gjør SpesialPolitiet så gjerne.

I starten visste jeg ikke om jeg likte boka eller ikke. Jeg sleit med å komme inn i den. Kanskje det var fordi den alternative norske historien jeg ble presentert med, var som et rart, forferdelig mareritt. Dette er mørke saker, en skikkelig dystopi, hvor et folk blir holdt nede av et annet. Hvor man ikke får bevege seg fritt eller ytre det man ønsker. Alt blir slått hardt ned på. Da jeg ristet av meg “jammen sånn var det jo ikke”-tankegangen og konsentrerte meg om historien som den ble fortalt, da ble jeg fanget av boka.

Dette er første bok i Ewos feel bad-serie som leker med tanken “tenk om” og “hva viss”. Utrolig spennende tankeeksperiment og veldig spennende lesning!

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2014/12/11/11-desember-1920/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. […] på de første bøkene? Mer om bok 1 og bok […]

  2. […] likte godt den første boka 1920. Som bok 1, så tok det […]

  3. […] likte godt den første boka 1920. Som bok 1, så tok det også litt tid med denne boka, før den tok tak i meg. Historien tar seg […]

  4. […] 1920 : en roman om det som kunne ha skjedd av Jon Ewo […]


Legg igjen en kommentar

