14. desember – Harry Potter and the Philosopher’s Stone

Harry Potter and the Philosopher’s Stone
2001

Theatrical poster

Theatrical poster

Foreldreløse Harry Potter bor under trappa hos de slemme slektningene Dursley. En dag får han et merkelig brev som forandrer hele livet hans. Harry er trollmann og skal gå på Hogwarts, en skole for barn med magiske evner. Der møter den vennlige Ron og den smarte Hermione som blir hans venner. Harry møter også en stor fare som har forbindelse med hans foreldres død, og hvorfor han er så berømt i den magiske verdenen…

Det er umulig å ikke komme inn på Harry Potter, når jeg tar opp SFF. Jeg har skrevet om bøkene før, og nå er det filmenes tur.

Jeg elsker bøkene om den foreldreløse gutten som får inngang til en helt magisk verden. Men jeg var noe skeptisk til første filmen, da den kom. Som med andre filmatiserte bøker, var jeg redd for at den historien jeg elsket, skulle bli herpesert. Heldigvis hadde jeg ingen ting å frykte!

Harry Potter-filmene er en fascinerende visuell reise inn i en spennende verden og historie. Jeg ble imponert over de unge, uerfarne skuespillerne og Richard Harris var slik jeg forestilte Dumbledore. Han døde dessverre etter de to første filmene. Alan Rickman briljerte som Snape og jeg husker det gledet meg, at Rickman skulle spille den karakteren.

Filmene er ganske tro mot historien i bøkene, men det er alltids ting som blir forandret på eller fjernet. Alt i alt er filmene gode og veldig underholdende. Jeg har sett filmene mange ganger og hver gang blir jeg like fascinert av dem.

For dere som er spesielt interesserte i Harry Potter-universet, kan Harry Potter-wiki være noe. Mye spennende å finne her fra både bok og film.

Published in: on 14. desember 2014 at 05:46  Legg igjen en kommentar  
Tags: , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2014/12/14/14-desember-harry-potter-and-the-philosophers-stone/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar

