15. desember – Broen over Terabithia

Broen til Terabithia av Katherine PatersonBroen til Terabithia
Gyldendal, 2008

Jess elsker å tegne, men det er ikke en akseptert hobby for en gutt. Han gjør derfor som de fleste andre av gutta i klassen: Han løper om kapp i skolegården. Så dukker Leslie opp og ødelegger løpekonkurransen ved å vinne over gutta. Leslie har flyttet inn i nabohuset til Jess og litt motvillig (fra Jess’ side) blir de venner. Jess har aldri hatt en venn som Leslie. Faktisk er Leslie Jess’ eneste venn. Hun introduserer Jess for den magiske verdenen Terabithia. Men så en dag skjer det noe utenkelige…

Jeg fant denne boka på fantasyhylla på biblioteket, men etter å ha lest den, er jeg litt usikker på hvor fantasy-aktig boka egentlig er. Har sett filmen for noen år siden og den virket mer eventyrpreget (så vidt jeg kan huske) enn hva boka er.

Selv om boka kun er fantasylight, så er den allikevel en veldig god bok om vennskap, om å bruke fantasien og om savn. Jeg likte boka, selv om jeg var litt skuffet over lite fantasypreg (jeg forventet mer etter å ha funnet den på fantasyhylla). Men historien om vennskapen mellom Jess og Leslie lot jeg meg fanges av.

Boka ble utgitt i 1977, men historien føles langt fra gammeldags ut. Godt skrevet. Tidvis dempet intensitet som med jevne mellomrom tar seg opp. Slutten fikk meg til å gråte.

En kuriositet: Broen til Terabithia var på lista «100 most frequently challenged books: 1990–1999» til American Library Association. Så lese på eget ansvar (hihi).

Published in: on 15. desember 2014 at 05:44  Comments (1)  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2014/12/15/15-desember-broen-over-terabithia/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLegg igjen en kommentar

  1. […] Broen til Terabithia av Katherine Paterson […]


Legg igjen en kommentar

