21. desember – Hr. Penumbras døgnåpne bokhandel

Hr. Penumbras døgnåpne bokhandel : en fantasyroman for Google-generasjonen av Robin SloanHr Penumbras døgnåpne bokhandel
Libretto, 2014

Clay får nattskiftet i en merkelig døgnåpen bokhandel i San Francisco. Han selger ikke så mange bøker, men innimellom kommer det noen kunder som låner de merkeligste bøker. Clay lærer etter hvert om at disse kundene tilhører et hemmelig forbund og bokhandlereieren, herr Penumbra, er en del av dette forbundet. Forbundets formål er å dekryptere en tekst fra middelalderen som visst nok skal inneholde et spesiell budskap. Kanskje er det svaret på udødelighet. Clay bestemmer seg for å prøve og løse gåten ved hjelp av datamaskiner og flinke venner…

Denne boka var ikke som jeg forventet. Jeg forventet mer fantasy enn jeg fikk servert. Da jeg kom over den første skuffelsen over mangelen på fantasy, var ikke boka så aller verst. Det er en annerledes bok, i hvert fall har jeg ikke lest noe lignende.

Dette er til tider en veldig datateknisk bok, noe som gjorde at jeg falt litt ut innimellom. Ikke det at den biten var vanskelig eller noe slik, men at bok ble litt tung å lese.

Jeg ble fanget av mysteriet med denne krypterte teksten som skulle skjule en stor hemmelighet. Og ikke minst likte jeg hemmeligheten. Historien føles veldig amerikansk ut, men jeg liker ideen om en slik bokhandel som Hr. Penumbras døgnåpne bokhandel.

Tror denne boka passer veldig godt til de som elsker bøker (som meg) og til de som liker best data. Spennende på sin måte.

Published in: on 21. desember 2014 at 05:48  Comments (5)  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2014/12/21/21-desember-hr-penumbras-dognapne-bokhandel/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. […] Hr. Penumbras døgnåpne bokhandel : en fantasyroman for Google-generasjonen av Robin Sloan […]

  2. Jeg hadde akkurat samme reaksjon som deg – jeg hadde forventet noe helt annet enn jeg fikk, og hadde nok likt den romanen jeg hadde forventet, hakket bedre. Men absolutt verdt pengene jeg brukte på den (og min utgave lyser til og med i mørket – kan ikke klage på det!)

    • Ja, jeg liker ikke å bli lurt og denne lurte meg ved å ha undertittel: en fantasyroman for Google-generasjonen. Men stilig med selvlysende forside 😀

  3. Fin omtale 🙂 Jeg har lurt på om jeg skal lese denne.

    • Bra bok, om man ikke var som meg og trodde det var fantasy jeg holdt i handa, for da kan man bli skuffa.


Legg igjen en kommentar

