24. desember – Råta & Firefly

Julaften! For å feire dagen, kommer det både en bok og film/tv-serie i dag. To av mine favoritter!

*._.*

Ravneringene 2 : Råta av Siri PettersenRåta
Gyldendal, 2014

Hirka er i vår verden, i York. Hun føler seg som en fremmed. Hennes eneste venn er ravnen Kuro som kom med henne gjennom ravneringene. Alt forandres, da Kuro sprenges og en likfødt ligger der. Hirka blir forfulgt av Naiell, den likfødte som hun tar seg av, sin bror som ble forvist til vår verden for nesten tusen år siden. I Ymslanda ønsker Rime å endre styret, noe som gir han mange fiende. Han er også villig til å gjøre hva som helst for å nå Hirka igjen. Hirka og Rime havner begge i en gammel krig mellom to brødre…

En fantastisk fortsettelse! Det er alltid litt redselsfullt å lese en fortsettelse, når man elsket førsteboka. Men etter noen kapitler kunne jeg puste lettet ut, for mine skyhøye forventninger ble innfridd.

Jeg kjenner historien på kroppen. Gjennom Hirka blir min kjente verden mindre kjent. Jeg får muligheten til å se oss mennesker litt utenfra. Alt det vi tar for gitt. La meg spesielt opp i beskrivelsen av maten vår og hvor lite vi vet om hva den inneholder. Faktisk skremmende tanker, men kanskje det er godt vi ikke vet.

Det er en fryd å lese en så godt fortalt historie. Historien veksler mellom Rime og Hirka og hvordan de beveger seg mot hverandre fra hver sin kant. Om sannheter som er godt gjemt. Hvor langt hovedpersonene er villig til å gå. Det er ikke alltid jeg er sikker på om de valgene de gjør er så smarte. Jeg tviler på Hirka og Rime. Jeg puster lettet ut når ting går bra, for i neste sekund og holde pusten igjen.

Jeg fikk meg noen overraskelser underveis. Jeg lette etter sannheten. Kampen mellom brødrene. “Hvem er god, hvem er ond”-tankegangen. Alt er ikke som det kan se ut til i begynnelsen. Jeg elsker sånne bøker!

Jeg var så heldig å “møte” på Siri Pettersen tidligere i år på Bokbloggertreffet. Hun var nominert med Odinsbarn til Bokbloggerprisen 2013, Åpen klasse. Livlig dame som lyste opp rommet.

(Min andre ebok!)

*._.*

Firefly
2002

Firefly dvd cover

Firefly dvd cover

Året er 2517. Mal er kaptein på firefly-skipet Serenity med et lite crew av odde folk. De lever hovedsakelig av skyggejobber og holder seg så godt de kan under radaren til Alliansen og langt unna de sadistiske Reavers. Det er ikke mange godt betalte jobber, så de tar på passasjerer ved ujevne mellomrom. En dag tar de om bord den unge og mystiske legen Simon Tam og hans merkelige søster, River. Livet om bord på Serenity blir litt mer spennende enn det Mal foretrekker…

Jeg ble anbefalt denne serien, som dessverre bare består av en sesong, av en kamerat som kjenner smaken min. Og jeg falt pladask for historien og karakterene! Dette er en science fiction-serie som må oppleves.

Mal havnet på den tapende siden i krigen med Alliansen og livnærer seg på mer eller mindre illegale jobber. Han er en kompleks karakter som har alt for mye samvittighet til å være kriminell. Resten av karakterene er flerdimensjonale og levende, på godt og vondt. Dynamikken i Serenity-gruppa er til tider skakkjørt, men på en interessant måte. De er en odd familie som jeg elsker og som jeg heier på. De har sine styrker og svakheter, de er menneskelige.

Serien er en klassisk space opera, men styrken ligger i hovedpersonene. Vi blir kjent med dem og hva som har formet dem. Mysteriene er med på å drive handlingen fremover. Hvem er de kannibalistiske Reavers? ? Hva vil Alliansen med River og hva har de gjort med henne? Hva slags hemmeligheter skjuler de andre?

I 2005 kom filmen Serenity som ga svar på mange spørsmål og en slags avslutning. Det var litt trist å se filmen (spesielt siden en karakter jeg var så glad i dør). Filmen er forresten skikkelig rå! Jeg vil ikke bli ferdig med Firefly-universet. Jeg vender stadig tilbake til både tv-serie og film.

“I am a leaf on the wind, watch how I soar…” (Wash)

Firefly opening logo

Firefly opening logo

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2014/12/24/24-desember-rata-firefly/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. […] 2 : Råta av Siri Pettersen […]

  2. Firefly har jeg sett tre ganger! Digger digger digger den serien 🙂 Kult at du også likte serien og filmen!
    Gleder meg til å lese Råta. Må bare bestemme meg for å jeg skal lese Odinsbarn på nytt først
    Godt nytt leseår!

    • Aha en Firefly-elsker til! Fantastisk serie som fortjente flere sesonger.

      Det er bare å kaste seg over Råta! Man kommer fort inn i historien igjen, selv om det er en stund siden du leste Odinsbarn.

      Godt nytt leseår til deg også!

      • Takk for tips! Jeg skal lese Råta uten å lese Odinsbarn på nytt først 🙂
        Firefly kommer jeg til å se mange ganger til!

  3. Herlig når man kan kose seg med nye og gamle favoritter 🙂 Og tusen takk for titten hos meg i dag 🙂


Legg igjen en kommentar

