Finne ly eller finne frihet?

Finne ly av Aina BassoFinne ly
Samlaget, 2014

Finnskogen, 1849. Hanna søker tjeneste hos en enkemann og hans to voksne sønner. To sønner som etter hvert viser interesse for jenta. Gardsfolket har lite til overs for romanifolket og det blir stadig vanskeligere for Hanna å holde på sin hemmelighet om sitt romaniblod. Hun leter også stadig etter tegn til folket hennes i skogen. Skal hun bli på garden eller skal hun igjen ta friheten veien gir henne?

Finne ly er nominert til Bokbloggerprisen 2014 i klassen Årets roman.

Etter å ha lest boka, er jeg usikker på hva jeg føler for den. Boka er lettlest i layouten, men ikke i språk. Layoutmessig er boka luftig og med korte kapitler, noe som gjorde boka lett og rask å lese.

Problemet var språket. Jeg slet med nynorsken. Stadig støttet jeg på ord jeg ikke forsto og det trakk veldig ned. Leseopplevelsen ble ikke noe bedre av at synsvinkelen hoppet frem og tilbake. Det tok for mye energi å finne ut hvem var det som “forteller” til enhver tid.

Historiemessig var boka grei, men den førte ikke noe “nytt” med seg som engasjerte meg. Jeg forsøkte og fortelle en kollega om hva boka handlet om og fant det vanskelig med noe mer enn hva som står i teaseren øverst (det i kursiv). Jeg oppdaget at jeg ikke hadde noen spesiell følelse for boka annet enn irritasjon og frustrasjon for det språklige.

Så denne boka var ingen høydare for meg. Skulle så gjerne ha likt boka som så mange gjør, men jeg er visst langt unna det jg trives med her.

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2015/03/16/finne-ly-eller-finne-frihet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. Eg var heller ikkje så begeistra for boka, men det skuldast ikkje språket – for det var flytande og stødig etter mi meining. Enkelte ord var «utgått på dato» – sikkert for å markera tida det handlar om i boka.

    For meg var det sjølve historia som ikkje fenga noko særleg. At perspektivet skifta mellom dei to hovudpersonane slik utan vidare var òg litt irriterande.

    • Glad det er flere enn meg som ikke falt for boka…

  2. Jeg likte den heller ikke. Som deg var det flere ord jeg ikke gjenkjente, men det er ikke noe som trekker ned boka, for så vidt. Det var nok heller det at jeg aldri fikk noen sympati med karakterene, at jeg ikke følte jeg ble kjent med dem eller brydde meg noe særlig om dem. Slutten irriterte bare.

    Jeg pleier vanligvis ikke legge merke til om boka er skrevet på nynorsk eller bokmål, men denne har noe knotete over seg som for min del heller skaper distanse enn nærhet. Da er det lett å henge det på den gammeldagse, trauste nynorsken, som muligens var typisk for den tidsperioden handlingen er lagt til. (det er mulig at denne kommentaren blir registrert to ganger. Kan du være så snill å bare slette den ene da?)

    • Det kan nok være at jeg har hengt meg så mye opp i nynorsken at jeg ikke har tenkt på hvor lite engasjerende karakterene var for meg. Er enig med deg om distanseskaping. Glad jeg ikke er alene 🙂 (PS. kan ikke se at det har blitt noe dobbeltkommentering)

  3. Min dialekt er nynorsk, så selv om jeg ikke skriver det selv, så er det det jeg snakker. Jeg syntes at nynorsken fløt fint i boken, og jeg tror at det er dette som er grunnen. Og så er jeg veldig glad i fin nynorsk 🙂
    Det er klart jeg da har et helt annet utgangspunkt en noen som ikke snakker nynorsk selv 🙂 Derfor likte jeg kanskje boken bedre enn deg og 🙂

    • Vi har ulikt utgangspunkt ja 🙂 Jeg led meg gjennom nynorsken på skolen, men har ikke så veldig mye imot den delen av det norske språket viss personen ikke har funnet frem de vanskeligste ordene i nynorskordboka.


Legg igjen en kommentar

