Viktig bok om migrene!

Migrene av Anne Christine Buckley Poolemigrene
Schibsted, 2011

Migrene er ikke “bare” en hodepine. Smertene som dundrer, vanligvis ensidig, og som under anfallene ofte fører til en ikke-liv. Men hva er migrene? Hva slags medisiner finnes det når migreneanfallet melder sin ankomst?

Jeg lider av migrene. Ved en tilfeldighet fant jeg siden til forfatteren på Facebook og dermed boka. Poole er lege og lider selv av migrene.

Boka gir en god innføring i hva migrene er (så langt forskningen har kommet), triggere og hva slags behandlinger som er tilgjengelig.

Jeg ble klokere av boka. Jeg har i alle år med migrene (fikk konstatert migrene i midten av tenårene) hatt en noe anstrengt forhold til lyd og lukter. Lyder og lukter blir ofte forsterket hos meg, selv da jeg er i migrenefrie perioder. Der folk flest sjalter ut konstante, irriterende lyder (for eksempel viftelyd), forsterkes disse hos meg. Endelig har jeg fått vite at jeg ikke er rar, men at det er migrenehjernen min som har skylda!

Godt og enkelt skrevet om et viktig medisinsk tema. Folk uten migrene eller lignende lammende hodepiner, forstår ikke hvordan det er å leve med dette. Denne boka kan gi flere en bedre forståelse av hva migrene er og hvordan folk med migrene har det. Migrene er ikke bare en hodepine…

Published in: on 4. juli 2015 at 20:50  Legg igjen en kommentar  
Tags: , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2015/07/04/viktig-bok-om-migrene/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar

