11. desember

Ingen bror får bli igjen av Faizullah Muradi og Jon GangdalIngen-bror-faar-bli-igjen
Gyldendal, 2015

Faizullah Muradi var 17 år (sa han var 21), da han ble tolk for de norske kampstyrkene i Afghanistan. Familien hans slet økonomisk, så Faizullah ble tolk av nødvendighet. Han ble kamptolk og bar både skarpladd våpen og det norske flagget. Etter litt over to år i aktiv tjeneste, ble det brått slutt. Han dro hjem til familien, men Taliban var etter han. Som tolk for fienden, ble han ansett som en forræder og ønsket død. Han så ingen annen utvei enn å flykte landet. En farefull og vanskelig ferd. Hans mål var Norge, et land han håpet skulle ta han imot…

Dette er en sterk historie og jeg husker saken godt. Jeg fulgte med saken i media. Jeg var en av dem som syntes norske myndigheter og det norske forsvaret ikke tok nok ansvar i kamptolksaken.

«Ingen bror får bli igjen» er et soldatløfte, hvor ingen medsoldat skal bli igjen, levende eller død. Det er dette løftet som ga Muradi håpet om at Norge skulle ta han imot. Det tok Norge alt for lang tid å innfri.

Muradi forteller om hvordan han opplevde tolkejobben, dødstruslene, flukten og kampen for å få bli i Norge. Han har fått hjelp av Jon Gangdal og sammen har de fått frem en interessant, spennende og godt fortalt historie om en ung manns tro, håp, kamp- og overlevelsesvilje. Vi får også vite litt om landet Afghanistan, om folkegrupperingene som bor der og om landets historie. Et bakteppe som gir større forståelse av problemene og krigen som landet har.

Jeg likte veldig godt boka. Historien er tidvis både sår, vond og klaustrofobisk, men den får meg til å reflektere over mitt liv og samfunnet jeg har vokst opp i. Jeg har vært heldig med hvor jeg ble født. Jeg liker også bøker som gir meg økt forståelsesramme for verden.

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2015/12/11/11-desember-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLegg igjen en kommentar

  1. Ja, tenk om en kunne velge hvor en er født, vi som er født og oppvokst i Norge har vel trukket vinnerloddet i så måte! Denne boken må jeg få med meg, tusen takk for tips!


Legg igjen en kommentar

