15. desember

Meto 1 : Huset av Yves GrevetHuset
Mangschou, 2015

Meto er en av 64 gutter som er fanget i Huset. De er inndelt i farger etter som hvor lenge de har vært der. De må følge strenge regler og rutiner. Straffene for brudd på reglene, kan være veldig smertefulle. Det utføres også fellesstraff for fargen den skyldige innehar, litt avhengig av fortredelsen. Meto er nysgjerrig og stiller stadig flere spørsmål ved Huset. Hvor blir for eksempel de guttene av som har blitt for store for sovesalen? Meto er en Rød og en av de eldste, og vet at snart blir han også hentet midt på natten. Han blir med i opprørsgruppa for å få svar på alt det han lurer på. De må være veldig forsiktige for vaktene har ører over alt, og det er vanskelig å vite hvem man kan stole på…

Oi! Denne boka likte jeg veldig, veldig godt. Det er noe klaustrofobisk og spennende med verden Meto lever i. Jeg blir fryktelig nysgjerrig på hvorfor de er innesperret i Huset. Hva er på utsiden? Hva skjer med guttene som blir hentet midt på natten? Hvorfor husker ikke guttene noe fra livet sitt før de kommer til Huset? De er jo ikke smågutter da de ankommer. Meto for eksempel var 14 år da han ankom Huset, så hva har skjedd med hukommelsen og minnene hans fra før Huset?

Jeg liker hvordan historien flyter lett og raskt avgårde uten å glemme å gi leseren gradvis innblikk i verdenen karakterene lever i. Historien har godt driv og godt språk. Jeg liker det romerske preget også. Navn som Numerius, Mamercus og Crassus, setter en spesiell tone og får meg til å tenke på det lille jeg vet om hvordan unge gutter ble trent i gamle Roma.

Dette er en trilogi skrevet av franskmannen Yves Grevet. De to neste i trilogien kommer til neste år. Disse skal jeg også få med meg!

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2015/12/15/15-desember-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. […] to om Meto og en skikkelig god oppfølger. Den uhyggelige følelsen jeg hadde i bok 1, har jeg fortsatt i bok 2. Det blir ikke særlig bedre, men vi får noen flere svar (som gir enda […]

  2. Hm..flere bloggere har trekt frem denne boken i det siste, kanskje jeg må ta en nærmere titt selv om Fantasy ikke er det jeg leser mest av. Kult cover på boken 🙂

    • Den er verdt en sjanse i hvert fall 🙂


Legg igjen en kommentar

