16. desember

Norsk sokkel av Heidi LindeNorsk-sokkel
Gyldendal, 2015

En voksen kvinne lurer på hvordan livet vil bli, nå som ektemannen tar tak i sin alkoholisme. Svigersønnen hennes sitter på et hotell i en annen by og lurer på hvorfor han ikke er lykkeligere. I en annen by gleder to barn seg til at mor skal komme på besøk og barnas fostermor mener at det alltid er bra å servere noe hjemmelaget. En lærdom fostersønnen tar med seg inn i det voksne livet sitt, da han treffer en kvinne som skal bli mor til hans barn…

Dette er en roman (markedsført slik) med flere historier som flettes sammen av karakterene. Vi møter helt vanlige mennesker som sliter med hverdagen. Vi er innom alkoholisme, lykke(manko), rus- og eldreomsorg, familieforhold, barnevern, kjærlighet(sutfordringer) og fosterdiagnostikk.

Jeg hørte Heidi Linde snakke om boka på et av Gyldendals forfatterarrangement og ble mer nysgjerrig på boka. Og jeg hadde høye forventninger til boka.

Jeg er ikke helt solgt. Noen karakterer griper meg mer enn andre. Som Ragnhild i første historie og hennes liv med en alkoholisert mann og barn som ikke helt forstår hennes valg og oppofring. Jeg kjenner at jeg ble sint på datteren til Ragnhild. Hun burde vært litt mer forståelsesfull, men hun ser ned på moren og hennes valg i livet. Jeg sleit dog tidvis litt vel mye med å holde kontroll over karakterene og hvem som var hvem i forhold til de andre.

Dette er en godt skrevet bok. Til dels ganske så sårt. Dette er en bra bok, jeg ble bare ikke helt betatt, slik mange andre har blitt.

(ebok)

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2015/12/16/16-desember-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. […] to bøker som stadig dukket opp i hodet mitt under lesning av boka: Kjære av Linnéa Myhre og Norsk sokkel av Heidi Linde. Kjære har mye felles med Vingebelastning tematisk, mens Norsk sokkel ga meg litt […]

  2. Da fikk jeg et lite inntrykk av denne – takk – har den liggende, men ikke prioritert den. Det er så mye å velge i.

  3. Eg las boka for ei tid tilbake, og eg trur at eg likte ho, men eg har dei same innvendingane som deg. Det var fleire karakterar/situasjonar som eg rett og slett ikkje klarte å like. Det var vel kanskje meininga og.

    • Boka er som livet generelt, ja. Noen personer liker man, andre ikke.


Legg igjen en kommentar

