18. desember

Krimteam Siri & Max 1 : Skoddefyrstens hevn av Lars MæhleSkoddefyrsten
Cappelen Damm, 2015

I småbyen Heimvik, hvor den konfliktskye lensmann Indregård jobber, skjer det et innbrudd i stedets dyreklinikk. Det blir stjålet masse medisiner og gjort en god del hærverk. Den mistenkte er stedets eneste kjente rusmisbruker, kalt Skoddefyrsten, men lensmannen finner han ikke. Indregårds tolv år gamle barnebarn Siri og hennes venn Max er et krimteam, og Siri kaster dem ut i forbryterjakta…

Dette er første bok i serien «Krimteam Siri & Max» og den følger i samme oppskrift som Detektivbyrå nr. 2 (Horst) og LasseMajas Detektivbyrå (Widmark). En gutt og en jente som løser mysterier sammen i en liten småby. Boka følger også tendensen i barnelitteraturen om at jenta er sterk og tøff, mens gutten er mer engstelig.

Jeg ble ikke helt overbevist. Historien i seg selv er helt grei, men jeg falt ikke helt for karakterene. Den eneste som interesserte meg var Skoddefyrsten, men mest fordi jeg syntes synd på han. Karakterene ble generelt litt for endimensjonale.

Helt grei bok som tok seg opp litt mot slutten. Jeg likte vrien på slutten (kan ikke avsløre hvorfor, men det som leser vil nok skjønne hva jeg mener). Passer nok bedre tiltenkt målgruppe.

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2015/12/18/18-desember-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar

