23. desember

Et helt menneske i en halv kropp : en historie om mestring av Anne Grethe SolbergEt helt menneske i en halv kropp
Cappelen Damm, 2015

20. august 2006, Oslo: Anne Grethe Solberg drar til eksmann for å underskrive skilsmissepapirene. Snart ser hun inn i haglemunningen og desperat forsøker hun å flykte. Hun blir skutt en gang i brystet og en gang i hofta. Hun svevde mellom liv og død, og måtte amputere venstre skulder og fikk venstre hofte ødelagt. Solberg bestemmer seg tidlig for å bli «den kuleste dama med én arm». Fire år etter løper hun New York Marathon!

Dette er en historie som starter helt grusomt med en skilsmisse som går fryktelig galt, til å bli en helt fantastisk inspirerende, motiverende og sterk fortelling om ei dame som ser mulighetene. Her har vi nok alle litt å lære. Jeg ble skikkelig inspirert av å lese om Solbergs stå på-vilje og syn på livet. Begrensninger er ikke viktige, men mulighetene man har.

Jeg beundrer folk som får ting til. Misunner dem til og med, selv om jeg egentlig har like muligheter til å få ting til jeg også. Jeg er dog veldig flink til å se begrensningene mine. Etter å ha lest Solbergs historie, innser jeg hvor dumt det er å fokusere på det begrensende. Det er alltid godt å bli minnet på at man har bare et liv, så gjør det beste ut at det. Vi klarer mer enn vi tror. Jeg er i hvert fall inspirert til å gjøre endringer i livet mitt.

Boka er godt og direkte skrevet. Anne Grethe Solberg levde av å coache andre. Hun tok i bruk teknikkene på seg selv og tok styringa i livet sitt. Utrolig spennende og motiverende lesning!

(Er fortsatt i WOW-modus)

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2015/12/23/23-desember-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar

