Alzheimer og gamle gavelister

Mors gaver av Cecilie EngerMors-gaver
Gyldendal, 2013

Cecilie Engers mor havner på sykehjem med Alzheimer. Cecilie og familien tømmer barndomshjemmet Høn, og hun finner morens lister over julegaver som er gitt og fått gjennom fire tiår. Listene blir utgangspunktet for en fordypning i Cecilie Engers familiehistorie…

Leser denne boka i forbindelse med jobben og et kurs jeg skal på. Dette er egentlig ikke en bok jeg ville ha valgt på egenhånd, men noen ganger er det bra å utfordre sin egen lesning.

Dette er en biografisk roman som rommer mye: mor/datter-forhold, Alzheimers grufulle grep, gavers betydning, familieforhold og –historikk, lengselen etter en annen tid og lengselen etter en mor slik hun en gang var. Utgangspunktet i gavelistene var en fin vri som jeg fant fascinerende.

Dette er en sår historie om å miste sin mor til en ubarmhjertig sykdom. Å se sin mor forandre seg fra det trygge og kjente til noe helt annet. Enger skriver stødig om minner som er og som forsvinner. Om slektningers liv. Jeg engasjerte meg spesielt i morfarens liv og endelikt.

Boka er lettlest og bra skrevet, men til tross for alle disse positive sidene ved romanen, så sleit jeg med den. Jeg var bare ikke helt i humør for boka og dermed ble den mer langtekkelig og tung for meg enn den egentlig er. Men er jeg glad for å ha lest boka, om det gir mening.

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2016/02/15/alzheimer-og-gamle-gavelister/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar

