Vi er i våre vaners makt hver eneste dag

Hurra for meg! Feirer meg selv med å se nærmere på våre vaner.

**

Vanens makt : hvorfor vi gjør som vi gjør og hvordan vi kan forandre oss av Charles DuhiggVanens makt
Stenersens forlag, 2015

Vi gjør utallige valg hver eneste dag og de fleste tenker vi ikke en gang over. Vi bare gjør dem. Hjernen gjenkjenner et triggerpunkt og setter i gang en automatisert handling, en vane. Man spiser taco hver fredag, pusser tennene hver kveld, bruker setebeltet eller kjøper alltid en kaffe på vei til jobb. Alt er vaner som gjør hverdagen for hjernen lettere. Det er ikke enkelt å endre på vaner, fordi de er lettvinte og inngrodde. Men hvordan skal man lykkes i å endre vanene?

Denne boka gir ingen klar oppskrift på hvordan du kan endre vanene dine på et blunk, for å endre vaner tar tid og viljestyrke. Men vi får flere eksempler på inngrodde vaner (rutiner) og hvordan endring av en del av en organisasjon, stor eller liten, kan gi store positive forandringer.

Jeg ble mer klar over mine egne vaner på grunn av denne boka. Hjernen er bedagelig anlagt og liker ikke så godt endringer, men det er mulig å endre på vaner. Faren er at man lett kan falle tilbake i gamle vaner, fordi de ikke forsvinner. Man må bli mer obs på seg selv og hva som trigger en vane. Det er så lett å spise godteri som står fremme, om jeg ser film enn om jeg gjør noe som krever mer tankevirksomhet. Når jeg ser på film, tenker jeg ikke over at handa stadig griper tak i noe og putter det i munnen.

Trening har for eksempel positiv effekt på vekt, men også på andre deler av livet. Ofte så spiser man sunnere, når man trener. Man føler seg bedre og dermed behandler man seg selv bedre. Man har mer energi og kan gjøre andre ting man har lyst til. Men alt starter med at man har gode vaner for å få gjennomført treningen. For eksempel drar man rett fra jobb til trening, istedenfor å dra hjemom og risikerer at andre vaner slår inn og saboterer treninga.

Fascinerende lesning som førte til at jeg har blitt mer klar over mine egne vaner. Det er mulig å endre vanene og det er gode nyheter!

Published in: on 22. februar 2016 at 06:07  Comments (2)  
Tags: , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2016/02/22/vi-er-i-vare-vaners-makt-hver-eneste-dag/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. Tror dette hadde vært en bok for meg. Sliter med «fordi jeg fortjener det» syndromet, noe som har parkert meg trygt midt i komfortsonen. Etter 10 dagers faste trenger jeg å IKKE komme tilbake i vanene mine, så denne boken må jeg spore opp. Takk for livreddende boktips!

    • Håper boka kan hjelpe deg på vei!


Legg igjen en kommentar

