Samlesning – Fotturar i Norge

Fotturar i Norge av Gaute SortlandFotturar i Norge
Samlaget, 2015

Fotturar i Norge er så mangt. Fra en prest i krise til en far som drømmer om fjellturer med barna. Fra han som kanskje har tarmkreft og som møter en kamerat som er narkoman til den aldrende forfatteren som drar på litteraturfestivaler og forteller om forfatterskapet sitt.

Dette er en kortsprosasamling som tar for seg livet på ulike måter. Novellesamlingen er nominert til Bokbloggerprisen 2015 og er samlesningsboka for februar.

Helt i starten fikk jeg en god følelse som relativt raskt gikk over til forvirring og irritasjon. Jeg klarte ikke henge med. Noen av historiene var litt engasjerende, men ble mest sliten av boka. Jeg ble ikke revet med, slik så mange andre har blitt.

Språket og skrivestilen synes jeg var tung, og dette hindret leseflyten min. Boka er ikke den tykkeste, men det tok allikevel meg lengre tid å lese den enn jeg forventet. Jeg gikk raskt over til å skumme teksten.

Denne boka var ikke noe for meg. Historiene gjorde veldig lite for meg. Jeg ble ikke fanget på noe vis. Jeg var mest frustrert under lesningen, da jeg ikke fant noe som interesserte meg.

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2016/02/25/samlesning-fotturar-i-norge/trackback/

RSS feed for comments on this post.

11 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. […] vurdering Jeg deler langt på vei Tulleruskas tanker rundt denne boka. Jeg ble riktignok ikke så forvirret og irritert som hun gir uttrykk for i […]

  2. Slik du beskriver det her, kjente jeg det underveis mens jeg leste boka. Derimot har jeg opplevd i etterkant at boka har jobbet med meg, og at jeg faktisk har noe igjen for å ha lest den. Noen stor leseropplevelse var det imidlertid ikke!

    • Selv kort tid etter, sliter jeg med å huske bokas innhold. Kjenner bare på frustrasjonen som alltid kommer når jeg ser/tenker på boka. Enig at det ikke var noen stor leseropplevelse!

  3. Tusen takk. Då fekk eg igjen tru på at det ikkje er meg det er noko gale med som ikkje fann ut av det med denne boka. Eg er glad det finst andre som tenkjer og tykkjer det same som meg sjølv.

    • Ja, det føles ikke så greit, når man til slutt lurer på om det er noe med en selv som er galt.

  4. Det ser ut til at vi deler opplevelsen av denne boka. Jeg er såvidt halvveis i den, og føler ingenting for den i det hele tatt. 🙂

    • Så godt jeg ikke er alene!

  5. Etter å ha lest en haug med positive omtaler, så skjønner jeg at fallhøyden kan bli enorm. Lesesmaken avgjør definitivt, men dette er jo en litt sær liten sak, som ikke er for alle. Selv var jeg litt forvirret i begynnelsen, for så å bli litt irritert og helt til slutt satt jeg bare og flirte og følte jeg hadde knekt «koden». Liker egentlig ikke å måtte jobbe hardt med meg selv for å greie å forstå det jeg liker, men her kom jeg i mål.

    • Jeg har ikke noe imot å måtte jobbe med bøker, men da må de gi meg noe mot slutten. Hadde gitt opp å forstå boka, da jeg kom halvveis. Godt den ikke er så tykk:)

  6. Så synd at boken ikke fenget, deg. Selv lot jeg meg både underholde, rive med og fikk litt å reflektere over underveis i lesingen. Jeg håper neste bok er en du ender opp med å like 🙂

    • Jeg må kanskje innse at jeg har ganske så forskjellig smak fra størsteparten av andre bokbloggere 🙂


Legg igjen en kommentar

