En spennende vri – Eventyr suger

Eventyr suger av Simen Meisdaleventyr_suger_cover
Lyst forlag, 2016

Faren til Simon (18) er kreftsyk og de har ikke penger til god nok behandling. Simon ser etter jobb og slik kommer han i kontakt med August og Max. Sammen med Max drar Simon til andre dimensjoner for å hjelpe ondskapen. Jobben er å bekjempe de gode heltene og hjelperne deres. Simon liker ikke jobben, men han må for å redde faren…

Ble kontaktet av forfatteren for en tid tilbake om jeg kunne tenke meg å lese boka for omtale, men takket nei grunnet tidsmangel. Men da vi fikk boka inn på biblioteket, klarte jeg ikke motstå fristelsen. Jeg bare digger tittelen som er som en magnet på meg!

Dette er en lettlest bok. Korte setninger, mye luft og skikkelig driv. Språket er enkelt og greit. Et minus er at hovedpersonen «Ææææhææ»-er en del. Man trenger ikke skrive at hovedpersonen skriker og neste setning er: «Ææææ! Sa jeg». Men en bra debutbok til tross for språklig flisespikkeri. Jeg regner med at språket blir mer finslipt etter hvert.

Eventyr suger vrir og vender på det kjente, samtidig som den følger oppskriften: Det gode mot det onde, selv om man tidvis lurer på hvem som er god og hvem som er ond. Jeg likte boka, spesielt den overraskende vendingen på slutten. Jeg likte mysteriene og avsløringsdoseringene var bra lagt ut.

En bra debutbok.

*Ser forresten at boka har fått bra stjernescore på Goodreads og litt vel kunstig positiv omtale. Det er visstnok slik på Bokelskere også. Slik reklamering gjør meg mer skeptisk til boka og forfatteren enn jeg i utgangspunktet var. Og det er nok flere potensielle lesere som skyr boka på grunn av dette.*

Published in: on 1. juni 2016 at 06:10  Comments (2)  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2016/06/01/en-spennende-vri-eventyr-suger/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. Jeg har ikke så veldig lyst til å lese denne boken og det baserer seg bare på den «rare» omtaleformen boken har fått på Bokelskere og Goodreads. Jeg synes det er flott forlag har en ordning som tillater selvpublisering med hjelp (Som Lyst forlag), men jeg opplever denne forfatteren kunne fått mer hjelp med markedsføring (og fremsidebilde). Og nå høres jeg ut som en sur, gammel bokblogger 🙂

    • Det er nok en del som kunne tjent på å ha et noe større forlag i ryggen markedsføringsmessig.

      Jeg er egentlig glad for at jeg leste boka før all de kunstig positive omtalene, ellers hadde kanskje ikke jeg lest den heller.


Legg igjen en kommentar

