Samlesning – Havboka

Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom Havbokafire årstider av Morten A. Strøksnes
Oktober, 2015

To menn jakter på håkjerringa, en monsterhai i havdypet. Fra øya Skriva i Lofoten drar de stadig ut på havet for å prøve og fange denne sagnomsuste haien. Men håkjerringa lar seg ikke lett fange…

Boka er nominert til Bokbloggerprisen 2015 og var samlesningbok for juni, men jeg rakk aldri å lese den ferdig før nå.

Havboka har fått mye positiv omtale og den er egentlig ikke dårlig, men jeg slet meg gjennom den. Historien er tidvis bra, for så å bli langtekkelig og intetsigende. Det er mye historie, fortellinger, mytologi og annet fakta som er bakt inn i historien. Det er havet som står sentralt (derav tittelen). Jeg synes det ble litt vel mye innbakinger og informasjon som stoppet opp drivet i historien.

Språket er bra og mange gode beskrivelser av det værbitte livet på Skrova.

Dette var ikke boka for meg. Det ble for mye unnskuddsfortellinger og –fakta, for havsalt og for langtekkelig.

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2016/07/31/samlesning-havboka/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. Jeg likte denne boka godt, skjønt det var et parti i midten som jeg nok syntes ble litt langdrygt. Men for en faktabok var dette poetisk langt over det vanlige 🙂 Men som deg skulle jeg ønske mer av selve historien om Hugo og Morten, for det er tross alt det som var drivet i historien 🙂

    • Enig i at det er en poetisk faktabok, men da skulle jeg ønske den bare var en faktabok og ikke dra inn historien om Hugo, Morten og håkjerringa.

  2. Jeg kan ikke annet enn å puste litt lettet ut, jeg har følt meg litt ensom her på sidelinjen av jubelkoret til denne boken. Selv følte jeg som deg at boken rett og slett hadde for mange rolige partier hvor det ikke skjedde noe, og jeg måtte holde meg selv i nakkeskinnet for å lese ferdig 🙂 Takk for fin omtale, og ha en fin augustdag!

    • Godt jeg ikke er alene! Jeg synes bokbloggerprisen er spennende, for jeg må lese bøker jeg aldri ville funnet på å lese på egenhånd 🙂


Legg igjen en kommentar

