Sidespor – Aske og jord

Aske og jord av Atiq Rahimi9788203371714.png
Aschehoug, 2001

Afghanistan under krigen mot russerne. Ved en bro i et øde landskap. Der venter en bestefar og hans nå døve barnebarn. De skal til gruven der sønnen hans jobber, faren til barnebarnet. De venter noen skal til gruva. For ikke så lang tid siden, ble landsbyen deres rasert. Så mange døde, ingenting å komme tilbake til. Bestefaren sliter med å finne ordene til alle følelsene han har. Hvordan skal han få fortalt sønnen at nesten alle han kjenner er drepte…

Denne lille boka ble først utgitt i 2001, men er nå kommet ut igjen i Aschehougs serie «Sidespor«.

Det er noe fryktelig sårt over den lille, store historien. For selv om boka er på knappe 77 sider, så rommer den flere liv, ja, et lands historie, gjennom en historie om en gammel mann. Jeg fikk en stor medfølelse med denne mannen som ikke ante hvordan han skulle takle den siste tids opplevelser. Det er vondt, det er stille i alt bråket fra minnene hans. Stille som barnebarnet opplever verden, der han tror
tanksene og bombene tok vekk stemmene til alle voksne.

Jeg er usikker på hvor godt jeg likte boka, men samtidig henger stemningen igjen i meg. Rahimi har klart å snikengasjere meg. Hans rytmiske, poetiske språk trekker meg inn i fortvilelsen til den gamle mannen. Det er noe fascinerende ved historien som jeg ikke alltid så mens jeg leste boka.

Liten, sart og sterk historie.

Published in: on 28. desember 2016 at 05:42  Legg igjen en kommentar  
Tags: , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2016/12/28/sidespor-aske-og-jord/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar

