Bokbloggertreff 2015 og Bokbloggerprisen 2014

Bokbloggertreff 2015

Årets store begivenhet er over og allerede gleder jeg meg til neste års treff.

Fredag

Det hele startet for meg på fredag ettermiddag, da en liten gruppe av bokbloggere (Oslo-boende og tidlig ankomne) møttes på Eldorado bokhandel. Her var det flere som ikke kunne la vær å kjøpe en bok (meg inkludert!).

Deretter gikk vi til city passagen, hvor Cappelen Damm (CD) hadde arrangement. Det var salg av drikke og enkel mat. Vi ble sittende der en lang stund. Pratet mye og lyttet litt til blant annet «bokpodding» av Loe og Jacobsen. Det var veldig hyggelig å sitte slik og skravle!

Det var forresten gratisbøker liggende på bordene og det ble med et par bøker hjem derfra også.

Kevin-boka ble kjøpt på Eldorado. De to nederste bøkene ble kjøpt på lørdag i pausen og de to øverste ble funnet på fredag på gratisbordene til CD.

Kevin-boka ble kjøpt på Eldorado. De to nederste bøkene ble kjøpt på lørdag i pausen og de to øverste ble funnet på fredag på gratisbordene til CD.

Lørdag

Tiden går aldri så sakte som når man venter på noe man har gledet seg til et helt år. Dørene for årets bokbloggertreff åpnet klokka 11, men jeg var veldig tidlig på’n. Jeg endte opp på en plass skrått ovenfor CDs bokhandel, Halvbroren, med en tekopp og en bok. Jeg trengte heldigvis ikke sitte der hele tiden alene, for Ingalill var også tidlig ute.

Endelig var klokka slagen 11 og dørene gled opp. Det er utrolig morsomt å møte «gjengen» igjen (selv om noen av oss tjuvstarta dagen før).

Jeg endte opp på bord med Belinda (Bokvrimmel) og Berit (Beritleser). Vi glimret med våre eminente hjerner på quizzen og kom forhåpentligvis ikke på siste plass (selv om det ikke skulle forundre meg, for quizzen var like utfordrende i år som i fjor). Gøy var det uansett!

Vinnerlaget fikk som vanlig gå først og velge en bok fra bokbordet. Også i år besto bokbordet av bøker vi bokbloggere hadde tatt med. Det var mye spennende på bokbordet, men jeg hadde bestemt meg for å være litt streng med meg selv og tok bare to bøker (men til gjengjeld var det to bøker jeg virkelig har hatt lyst til å lese).

Bokbordbøker

Min fangst fra bokbordet!

Etter en pause var det tid for workshop. Vi ble delt inn i grupper og skulle diskutere fire spørsmål (formulert fritt etter hukommelsen):

  • Samlesning – blir det for ensrettet og er det noe som kan/bør endres på?
  • Hva er en god bloggtekst?
  • Hvor vil man selv med hen med bloggen sin?
  • Hva er bra/dårlig med vår bloggerverden?

Spørsmålene ble etterpå tatt opp i plenum og det kom frem mange spennende og gode tanker. Det var også bred enighet om at vi manglet mannlige bokbloggere.

Da workshopen var over, hadde vi et par timer til annen forlystelse (CD hadde flere arrangement den dagen parallelt med treffet), før de nominerte til Bokbloggerprisen 2014 skulle bokbades og vinnerne skulle utropes.

I pausen klarte jeg å erverve meg enda et par bøker, selv om jeg hadde bestemt meg for å være streng med meg selv. Bøkene er avbildet litt lengre opp med de andre bøkene jeg skaffet meg på fredagen.

Bokbloggerprisen 2014

Det var utrolig flott at alle de nominerte forfatterne kunne komme!

Det er gøy å høre på engasjerte forfattere snakke om bøkene sine. Jeg opplevde faktisk å få et bedre forhold til enkelte av bøkene jeg ikke var overbegeistret for, bare fordi forfatterne selv var så engasjerte under bokbadingen.

Vinnerne er *drumroll*:

Aina Basso

Aina Basso

20150912_184744-1

Ingvild H. Rishøi

Det store i år, var at vi fikk vår første vinnerbok skrevet på bokmål!

*Takk til komiteen for en enorm innsats!*

Published in: on 13. september 2015 at 21:05  Comments (9)  
Tags: , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2015/09/13/bokbloggertreff-2015-og-bokbloggerprisen-2014/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. Treff er så hyggelig, det er noe med stemningen der som er så spesiell, så velkommende fra alle, både kjente, litt mindre kjente og helt nye fjes.

  2. Takk for sist, og enig i alt!

  3. Takk for en fin helg, koselig å møte deg og de andre bokbloggerne for første gang! Et fint fellesskap.

  4. Veldig flott oppsummering og ja, det ble et veldig fint bokbloggertreff 🙂

  5. Så kjekt å lese om dine opplevelser fra treffet, jeg er helt enig med deg, det var kjempegøy, og neste års arrangement er et «must». Jeg leste ferdig en av bøkene jeg valgte meg fra bordet på toget hjem i går, Ida H. Høyer sin Under verden – takk til den som la den fra seg!!

  6. Har ennå ikke våget meg avgårde men håper jeg får anledning til neste år, alltid så kjekt å lese referater fra treffene! 🙂

    • Håper på å se deg til neste år da 😀

  7. Takk for i går! Gleder meg allerede til neste år jeg også! 😀


Legg igjen en kommentar