Bokbloggertreff 2017

I år ble det ikke utdeling av Bokbloggerprisen 2016 på Bokbloggertreffet som tidligere år med bokbad og annonsering. Men Bokbloggerprisen ble fortsatt utgitt: Vinnerne ble Nicolai Houm med Jane Ashlands gradvise forsvinning (Året roman) og Åsne Seierstad vant med To søstre (Åpen klasse)! Gratulerer så mye til vinnerne!

Bokbloggertreff 2017

Det er alltid hyggelig å treffe andre bokbloggere og det årlige treffet gir meg akkurat den muligheten. Det er så gøy og komme sammen med folk man kan skravle bøker (og ganske mye annet) med.

Fredag

Vi startet allerede på fredagen for de som ville/kunne. Vi var invitert til Kagge på litt mat, hygge og forfattermøte. Vi fikk også et nett med utvalgte bøker. En hyggelig overraskelse, da jeg synes de hadde vartet oss opp bra allerede.

Sakprosaforfatterne Erika Fatland og Kristin Brandtsegg Johansen snakket om sine kommende bøker, henholdsvis om reising langs Russlands grense og om Sigrid Undset. Temaene høres kanskje ikke så spennende ut, men de to gjorde en fenomenal jobb med å selge inn bøkene. Jeg ville til vanlig ikke vurdere slike bøker, men sjansen er ganske stor nå for at jeg kommer til å få disse bøkene med meg når de kommer ut.

*Det er forresten (nesten) alltid interessant å høre forfattere snakke om bøkene sine. Man får en ekstra innsikt i boka som kan få meg interessert i en bok jeg hadde forkastet. Barnebokfestivalen (i år var den 14.-16.9) gir en slik mulighet til å høre mange ulike forfattere og dermed få større innsikt i mange bøker. Utrolig morsomt å få med seg.*

Etter Kagge-besøket, tuslet vi opp til Litteraturhuset for litt mat og hygge. Vi fikk også med oss litt høytlesning av dikt og andre korttekster i kjeller’n på Litteraturhuset.

Lørdag

Dagen for bokbloggertreffet. Klokka 12 på Asylet på Grønland. Hyggelig bakgård med enda hyggeligere folk. Herlig treff med skravling, quiz og bokbord. Det eneste jeg håper til neste år, er at vi blir enda flere bokbloggere. Og neste år skal vi ha bokbloggertreffet i Stavanger i forbindelse med Kapittel, Stavanger internasjonale festival for litteratur og ytringsfrihet, som er i september.

Da klokka ble 14, tok vi beina fatt. Vi som ville, ble med på book shop marathon. Vi startet med Cappelens Forslag, en uavhengig bokhandel som har både nye og brukte bøker. Deretter gikk vi til Tronsmo, noe som var en liten utfordring på grunn av Oslo Maraton. Utrolig mange mennesker som liker å pine seg gjennom kilometer på kilometer. Jeg er imponert over dem.

Siden vi er veldig interessert i bøker, så tar det tid i hver bokhandel. Dette resulterer i at vi ikke rekker så mange bokhandlere som vi gjerne vi kunne tenke oss. Vi var innom Norli Antikvariat, før vi kjempet oss gjennom svette og slitne maratonløpere til Eldorado bokhandel.

Jeg hadde hittil ikke kjøpt en eneste bok, men på Eldorado måtte jeg kapitulere. Fant boka Revenger av Alastair Reynolds som minte meg om serien Firefly og da var jeg solgt. Så har skyhøye forventninger til den boka.

Etter Eldorado gikk vi gjenværende på kafé, før vi møtte de andre til middag og enda mer sosialt samvær klokka 18. Det ble en livlig kveld. Bokbloggere er flinke til å skravle om alt mulig. Det var flere igjen, da jeg gikk, så stemningen var veldig god. Hadde ikke lyst til å gå, men fornuften seiret, da det begynte å bli seint og jeg skulle relativt tidlig opp dagen etter.

Takk for et flott bokbloggertreff! Jeg har kost meg og gleder meg til å se folk igjen!

Bokfangsten min i år:

20170917_120738De fem nederste er bøker fått av Kagge, da vi besøkte dem. De to neste fikk jeg med meg fra bokbordet. Den øverste er den boka jeg ikke klarte å la være å kjøpe på Eldorado.

(Jeg er veldig dårlig på å ta bilder, så derfor er det lite bilder fra treffet)

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2017/09/17/bokbloggertreff-2017/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. Hei, hei og takk for sist, og siden jeg ikke fikk tid til å ytre meg i stjernkampdiskusjonen, gaute burde reist hjem, men det var egentlig greit det gikk som det gikk, eller noe sånt.

    Artig å lese treffrapporten din. Alltid anderledes å oppleve med andres øyne, selv om det ser ut som om vi er svært enige denne gangen. Mens dere var på boktreff satt jeg å latet meg, ser nå at det var et fornuftig valg.. Stavanger next!

    • Gaute kunne fint ha reist hjem for min del, men først er det et par andre jeg gjerne ville ha ut først 🙂

      Det er deilig å kunne late seg litt også. JEg var ganske sliten etter lange dager og mye som skjedde. Gleder meg til neste års treff og driver med planlegging allerede nå for å få det til 🙂


Legg igjen en kommentar