Pride: Blodbok

Blodbok av Kim de l’Horizon
Cappelen Damm, 2024

Hen søker et friere liv i Zürich, da landsbygda kan værelitt for trangt. Da bestemora blir demenssyk, søker hen bakover, skriver sine formødres historie. Ser på hun som har formet hen som menneske, gjerne i lys av mor og bestemor.

Kim de l’Horizons debutroman som har fått mye god omtale og vunnet flere priser. Blodbok handler om familietraumer, tilhørighet, kropp og kjønn. Om tvang og frihet, fortid og nåtid.

Tja, hva skal jeg si? Jeg ville gjerne si at jeg elsker boka, men teksten mangler tilgjenglighet. Den var forvirrende, kald og distansert. Ting hoppet masse som en våryr kanin. Jeg ble aldri klok på historien eller fortelleren. Fullførte kun fordi jeg er sta og håpet at noe bra skulle dukke opp.

Tonen er ganske sår. Mye ensomhet og søken. Litt lite gjenkjennbart for min del.

Jeg valgte boka spesielt fordi forfatteren er ikke-binær.

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2024/06/16/pride-blodbok/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar