10. desember

Luridiumstyven av Bobbie PeersLuridiumstyven.png
Aschehoug, 2015

William (12 år) og foreldrene lever i skjul i Norge. Hvem de skjuler seg for, vet han ikke, men det kan ha noe med ulykken for åtte år siden som gjorde faren lam. Eller kanskje det har noe med bestefaren som forsvant på samme tid? William elsker koder og blir helt sitrende innvendig med tanke på verdens vanskeligste kode, Umuligheten. Ved et uhell løser han koden og grytidlig neste morgen må han flykte for livet…

Dette er en bok jeg har hatt lyst til å lese før den kom ut i butikken. Hørte forfatteren snakke om boka under Barnebokfestivalen 2015 i Oslo, og fikk enda mer lyst.

Denne boka ble fortært i et jafs. Utrolig spennende og med et voldsomt driv. Korte kapitler gjør boka lettlest.

Jeg ble fanget av mysteriene rundt William. Hva skjedde for åtte år siden som tvang familien til å skaffe seg ny identitet i et nytt land? Hva skjedde med bestefaren? Hvorfor vil ikke foreldrene til William at han skal løse koder? Selv kryssordene i avisa klipper faren ut og brenner, så William ikke skal få kloa i dem.

Historien er veldig filmatisk fortalt. Peers er filmregissør og har tatt med seg mye av fortellerteknikkene til boka si. Og nå skal også boka bli film. Rettighetene er solgt til regissør og produsent Morten Tyldum. Jeg gleder (og gruer meg litt) til filmen!

Det har vært en del hype rundt boka og jeg skjønner fascinasjonen. Spennende og godt fortalt historie med en interessant hovedperson og mysterier i fleng! Utrolig spennende verden man blir presentert for også. Tenk deg snakkende dører og sultne metallplanter!

Det er foreløpig planlagt fire bøker om kodeknekkeren William.

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2015/12/10/10-desember-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLegg igjen en kommentar

  1. […] på bok 1? Her kan du lese om hva jeg synes om boka som jeg skrev om i julekalenderen […]


Legg igjen en kommentar