Fugletribunalet

Fugletribunalet av Agnes Ravatn
Samlaget, 2013Fugletribunalet

NRK-kjendisen Alis Hagtorn rømmer fra offentligheten etter en skandale. Hun søker ly langt fra folk, hos den mystiske Sigurd Bagge, som hushjelp og gartner. Herr Bagge tilbringer det meste av tiden sin på arbeidsrommet. Hva gjør han egentlig der hele dagen? Hvor er kona hans? En del av Allis sin jobb, er ikke å stille de spørsmålene. Men etter hvert blir de allikevel stilt. Hennes forhold til Bagge blir stadig med komplisert.

Denne boka er på kortlisten i “Årets roman”-klassen for Bokbloggerprisen 2013 og dermed en del av samlesningen.

Boka handler om to mennesker, tilbaketrukket fra samfunnet, som har en fortidshendelse de rømmer fra. De søker etter nærhet og kjærlighet. Allis er særlig kjærlighetshungrig og det er henne vi får synsvinkelen fra.

Dette er en grei bok, men jeg savnet den entusiasmen som mange har uttrykt. Distansen mellom hovedpersonen Allis og meg ble også for stor. Allis er en så selvopptatt og stakkarslig karakter, at jeg ikke får noen følelsesmessig tilknytning til henne. Jeg trenger en eller annen kontakt med personene jeg leser om.

Mysteriet med Sigurd Bagge og den fraværende kona holder historien interessant nok til at jeg fullførte boka, men det var ingen store høyder i historien. Jeg ville så gjerne elske boka, siden så mange har snakket varmt om den, men jeg falt dessverre ikke for Fugletribunalet.

Published in: on 23. mars 2014 at 19:53  Comments (6)  
Tags: , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2014/03/23/fugletribunalet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLegg igjen en kommentar

  1. […] Fugletribunalet av Agnes Ravatn […]

  2. […] & bokhyller Mettemor møter massene Once Upon A Time Så rart Av en annen verden Lesehesten Tulleruska’s World Groskro’s verden Siljes skriblerier Kasiopeiias bøker […]

  3. Det er interessant at det er først nå, da de som kanskje leser den mer som en del av samlesingen – enn på eget initiativ – at det begynner å kommer litt mer nyanserte omtaler. Det liker jeg selvfølgelig!

    • Det er kanskje en del av oss som ikke ville ha lest boka ellers. Jeg vet at jeg aldri ville ha tatt i boka om det ikke hade vært for samlesingen. Hadde jo håpet at jeg hadde likt boka da, men det har vært godt å se at jeg ikke er alene, Morsomt å se hva andre legger vekten på.

  4. Godt det er flere av oss. Jeg var også ganske lunken til boka.

    • Ja, lurte litt på om det var jeg som ikke skjønte storheten i boka, så godt du ikke ble hoppende begeistret også.


Legg igjen en kommentar