Poesielskende pøbel

Min grusomme hemmelighet av Anders Lindqvist9788202504724
Cappelen Damm, 2016

Sigbjørn har en hemmelighet: Han elsker dikt! Men det passer ikke at en pøbel som han liker dikt. Til tross for at han gjør alt for å holde på hemmeligheten, så blir han avslørt. Vennene hans skygger banen, han blir kastet ut av biblioteket og tagger poesi på bilen til en grinete kåpedame. Sigbjørns verden faller sammen, men heldigvis har han poesien og med den skal han erobre verden!

Baksideteksten ga meg lyst til å lese boka. Det er ikke så ofte man kommer over en bok om en diktelskende pøbel.

Sigbjørn er en tøffing som må bli enda tøffere da han blir venneløs. Jeg liker oppfinnsomheten hans. Han finner en effektiv løsning når poesihemmeligheten hans blir avslørt. Han overrasket meg positivt, men jeg er litt usikker på hvor realistisk karakteren er. Uansett så trenger vi slike karakterer som han som viser at det er greit å være annerledes (og å like poesi).

Jeg ble overraska over hvor godt jeg likte boka, selv om dette vanligvis ikke pleier å være min type bøker. Historien er lettlest og med god driv. Jeg lo mye gjennom boka, samtidig satt jeg enkelte ganger med hjertet i halsen for hva som kom til å skje med Sigbjørn etter avsløringa.

Jeg er egentlig ikke så poesielskende som Sigbjørn, men jeg fikk lyst til å lese med dikt etter å ha lest boka. Slutten fikk meg til å smile.

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2016/07/24/poesielskende-pobel/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar

