23. desember – Here the whole time

Here the whole time av Vitor Martins
Hodder, 2020

Felipe ser frem til ferietid hjemme og fri fra skolens bøller. Late dager. Men så tre minutter før nabogutten står i døra, forteller mora at Caio skal tilbringe de neste 15 dagene sammen med dem. Han skal sove på Felipes ekstraseng, på hans rom. Perfekte Caio, nei, det går ikke. Felipe får panikk, men har lite å si. Det er ikke det at Felipe ikke liker Caio, for det gjør han, men hvordan skal han skjule det som synes så alt for godt – sin store kropp. Det blir ikke lett å ha en så pen gutt så tett på. Og dette må han holde ut så lenge.

Dette er et sjarmtroll av en bok! En følsom og sterk historie om kropp, forelskelse, mobbing og stress over ikke å være bra nok. Selv om sårheten ligger der hele veien, så er historien også fortalt med mye varme, humor og håp.

Jeg ble så glad og engasjert i Felipe og Caio, Caios bestevenninne og Felipes mor (og lille Eddie da). En av grunnene til at jeg valgte boka, var nettopp at hovedpersonen var overvektig (det er ikke så mange av de bøkene). Jeg følte virkelig med Felipe og kjente igjen det han slet med. Han føltes virkelig så nær. Samtidig hadde Caio en sårbarhet over seg som fikk det til å røske like mye i hjerterota som Felipe gjorde.

Jeg likte virkelig denne boka … eller nei, jeg elsker denne boka!

The URI to TrackBack this entry is: https://tulleruska.wordpress.com/2023/12/23/23-desember-here-the-whole-time/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Legg igjen en kommentar