Død eller levande av Lars Mæhle
Samlaget, 2018
Simon og tvillingsøstera Katrin har en evne til å se og høre ting andre ikke kan. En dag kommer det en fremmed mann på døra. Han vil at de skal finne ut av hva som skjedde med dattera hans. Hun forsvant for tretti år siden. Simon får hjelp av venninnen Irma og finner Angela Marker som forsvant for trettito år siden. For å finne ut av hva som skjedde med Angela, må Simon tre inn i sprekkene av tid og rom. Fra sprekkene siver det tidvis ut rastløse sjeler og ikke alle er gode.
Lettlest og spennende bok på nynorsk? Jepp, det er mulig! Jeg er ikke noe fan av nynorsk, men er svak for grøss, så tenkte jeg skulle gi boka en sjanse. Tenkte lite på at boka var på nynorsk, mens jeg leste og da har forfatter gjort jobben sin bra. Det var kun et ord jeg måtte slå opp, «skipla», og det er positivt.
Her bygges spenningen og uhyggen sakte opp. Et lite sted med en grufull historie fra krigens dager. Sprekker i tid og rom, hvor alt kan skje. Noen med evnen til å se. En god start på noe mystisk og interessant. Jeg likte i hvert fall denne grøsseren!
Død eller levande er en av to bøker i Samlagets nye lettleste grøsserserie, Grøss og Gru, for ungdom. Den andre boka i serien heter Den tolvte spelaren av Tor Arve Røssland.
[…] i Samlagets nye lettleste grøsserserie, Grøss og Gru, for ungdom. Den andre boka i serien heter Død eller levande av Lars […]